Photoshop od podstaw 4 – zaznaczanie

Tworząc fotomontaże w Photoshopie koniecznie musisz znać różne narzędzia służące do zaznaczania elementów. Jest ich kilka – każde można wykorzystać na wiele sposobów, ale można (a nawet trzeba) je ze sobą łączyć, aby uzyskać zadowalający efekt. Idąc od góry paska narzędzi mamy:

– zaznaczanie prostokątne,

– zaznaczanie eliptyczne,

– zaznaczanie pojedynczych rzędów,

– zaznaczanie pojedynczych kolumn,

– lasso,

– lasso wielokątne,

– lasso magnetyczne,

– szybkie zaznaczanie,

– różdżka.

Ważna i podstawowa informacja: aby usunąć zaznaczenie na obiekcie należy nacisnąć Ctrl+D lub kliknąć prawym przyciskiem myszy (PPM) na obszar zaznaczenia i wybrać opcję Odznacz. 

ZAZNACZANIE PROSTOKĄTNE

Na początku ten typ zaznaczania wydaje się kompletnie niepotrzebny, ale to tylko pozory. W takim razie do czego można je wykorzystać? Oprócz banalnego zaznaczania prostokątnych elementów, służy głównie do wycinania/kopiowania elementów zdjęcia, aby je przenieść w inne miejsce i zamaskować. Jeszcze nie doszliśmy do maskowania warstw, ale delikatnie przybliżę ten temat na potrzeby tego wpisu.

Zacznijmy od zaznaczenia wybranego elementu, nie musi być to jakoś szalenie dokładne. Następnie PPM i wybieramy opcję „Warstwa przez kopiowanie” lub „Warstwa przez wycinanie” – zależnie co chcemy zrobić. W panelu warstw pojawi się nam kolejna warstwa zawierająca tylko zaznaczony obszar. Jeśli chcemy ten element przekleić w inne miejsce naszego zdjęcia to wykorzystamy maskowanie, aby ładnie wtopił się w nowe miejsce. W tym celu klikamy na naszą nową warstwę z elementem i przenosimy ją w nowe miejsce. Na samym dole panelu warstw znajduje się ikona „Maski warstwy”, klikamy ją – wtedy pojawia się biała maska obok naszej warstwy. Aby maskować musimy użyć pędzla w dwóch kolorach: białym (uwidacznia warstwę) i czarnego (maskuje warstwę). Polecam wykorzystywać pędzle o minimalnej twardości, żeby wtapianie wyglądało naturalniej.

Ważne: malujemy pędzlem po masce (biały kwadracik), a nie po naszej warstwie! Jeśli fragmenty warstwy znikają to oznacza, że malujemy poprawnie. Jeśli jednak widzimy czarny lub biały kolor to znaczy, że malujemy po warstwie

Wskazówka: aby szybko i sprawnie zmieniać kolory czarny i biały między sobą – naciskamy X. 

 

ZAZNACZANIE ELIPTYCZNE

Ten typ zaznaczania może być równie dobrze wykorzystywany do tego samego, co zaznaczanie powyżej. Cały proces odbywa się dokładnie tak samo.

 

ZAZNACZANIE POJEDYNCZYCH RZĘDÓW I KOLUMN

Wykorzystywane w nielicznych przypadkach – gdy chcemy zaznaczyć wiersz lub kolumnę pikseli.

 

LASSO

Lassem zaznaczymy praktycznie wszystko. Zaznaczanie odbywa się w bardzo prosty sposób. Naciskając lewy przycisk myszy (LPM) objeżdżamy nasz element. W trakcie tej czynności na bieżąco widzimy całą ścieżkę lassa. Aby zamknąć obszar zaznaczenia należy kliknąć na punkt początkowy naszej ścieżki (gdy się do niego zbliżymy to obok ikony wskaźnika pojawi się malutkie kółeczko). Po zamknięciu obszaru zaznaczenia, wokół niego pojawią się maszerujące mrówki. Oznacza to, że nasz obszar jest poprawnie zaznaczony.

 

LASSO WIELOKĄTNE

Mnie ono trochę przypomina posługiwanie się Piórem. Zaznaczamy obiekt klikając wokół niego – każde kliknięcie to wierzchołek figury, która tworzy nasze zaznaczenie. Dobre narzędzie do zaznaczania brył trójwymiarowych o prostych krawędziach – ponieważ pomiędzy wierzchołkami znajdują się linie proste.

 

LASSO MAGNETYCZNE

Bardzo ciekawe narzędzie – strasznie ułatwia pracę, ale potrafi też ją utrudnić 🙂 W czym tkwi problem? Zaraz do tego dojdziemy, na razie omówię sam proces zaznaczania. Otóż, polega on na jednokrotnym kliknięciu LPM jak najbliżej zaznaczanego obiektu i przesuwaniu myszką wokół obiektu (nic nie naciskając) aż do początku zaznaczenia (malutkie kółeczko, o którym pisałam wcześniej), wtedy klikamy drugi raz w punkt początkowy. Po tym powinny pojawić się maszerujące mrówki wokół obszaru. Rewelacją tego narzędzia jest to, że praktycznie samo zaznacza odpowiedni element nawet o bardzo zróżnicowanych krawędziach. Warunkiem koniecznym, aby działało to dobrze jest duży kontrast pomiędzy elementami tak, aby granice pomiędzy nimi były bardzo wyraźne. Ta wygoda czasem jednak sprawia problem – jeśli przez przypadek pojedziemy myszką gdzieś dalej od elementu zaznaczanego to lasso może nam zaznaczyć też inne niechciane elementy obrazka. Ten sam problem pojawia się też gdy granice nie są zbyt klarowne.

Lasso magnetyczne zaznacza bardzo precyzyjnie piksel po pikselu, co ma swoje zalety i wady – czasem może powodować pikselozę krawędzi elementu. Można to poprawić za pomocą „Zaznacz i maskuj”, które omówię niżej.

 

SZYBKIE ZAZNACZANIE

Narzędzie ma okrągły kształt, ale zaznacza wszystko wokół, co jest „podobne”. Dla mnie jest ono bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Tworzy płynne, naturalne granice pomiędzy obszarem zaznaczonym a resztą. Można obszar zaznaczenia dowolnie edytować: dodając (klikamy LPM z wciśniętym Shift) lub odejmując (klikamy LPM z wciśniętym Alt). Innym sposobem (ale czasochłonnym) jest klikanie na górze paska poszczególnych ikon (od lewej): nowe zaznaczenie, dodaj zaznaczenie, odejmij zaznaczenie. Niestety wiąże się to z ciągłym klikaniem na zmianę.

 

RÓŻDŻKA

Różdżka jest bardzo podobna do Szybkiego Zaznaczania. Główną różnicą jest możliwość zmiany Tolerancji (czyli w jakim stopniu akceptowane są różnice pomiędzy pikselami – im większa wartość tym większy obszar jest akceptowany) oraz Rozmiaru próbki (czyli jak duża próbka będzie brana pod uwagę jako wzór). Tutaj również możemy dodawać i odejmować zaznaczenie za pomocą Shift i Alt, ale też za pomocą ikon w górnym pasku narzędzi (od lewej): nowe zaznaczenie, dodaj zaznaczenie, odejmij zaznaczenie i wyróżnij część wspólną z zaznaczeniem. Różdżka też czasem może stworzyć pikselozę na obrzeżach, jeśli tolerancja jest zbyt niska.

Fajnym zastosowaniem różdżki jest sytuacja, gdy chcemy szybko pozbyć się jednolitego tła, na którym znajduje się nasz element. Najszybciej zrobimy to zaznaczając właśnie tło (nie element) i klikając PPM wybieramy opcję „Odwróć zaznaczenie”. W ten sposób szybko i precyzyjnie zaznaczymy nasz element.

 



Zaznacz i maskuj

Omówiliśmy wszystkie sposoby zaznaczania, więc teraz przejdziemy do omówienia opcji „Zaznacz i maskuj”, która pojawia się w każdym typie zaznaczenia. To dodatkowa opcja, dzięki której możemy poprawić / ulepszyć nasz obszar zaznaczenia. Warto jej używać chociażby po to, aby sprawdzić jak nasz zaznaczony element wygląda na kontrastowym (białym lub czarnym) tle. Pozwala to uniknąć nieestetycznej białej obwódki wokół wklejanych elementów na ciemnym tle i analogicznie ciemnej obwódki na jasnym tle. Przesuwając suwaki trzeba obserwować jak zmienia się wygląd krawędzi obszaru zaznaczenia – delikatne zmiany wartości powodują znaczne zmiany. Przesunięcie suwaka „Przesunięcie krawędzi” w lewo powoduje przesunięcie linii zaznaczenia w głąb obszaru, natomiast w prawo to przesunięcie krawędzi na zewnątrz obszaru.

 

Wypełnianie z uwzględnianiem zawartości

Czasami zdarza się, że na świetnym zdjęciu przeszkadza nam jeden element (znak drogowy, drzewo, słup albo człowiek, którego nie lubimy). Ja zajmę się usuwaniem człowieka z naszego zdjęcia 🙂 Aby to zrobić wykorzystam funkcję „Wypełnianie z uwzględnianiem zawartości”, która dostępna jest od wersji CS5.

Sam proces jest najczęściej bajecznie prosty. Zaznaczamy w dowolny sposób element, który chcemy usunąć. Następnie PPM i wybieramy Wypełnij. W nowo otwartym oknie w pierwszej liście rozwijanej wybieramy Zawartość: Uwzględnianie zawartości. Po kliknięciu Ok dzieje się magia i zaznaczony obszar cudownie się wypełnia. Po wszystkim wystarczy odznaczyć obszar za pomocą Ctrl+D i gotowe 🙂 Czasem trzeba delikatnie poprawić niedoskonałości za pomocą Punktowego pędzla korygującego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *